Lesní mateřská škola Jelínek

1Základní informace

Kapacita: 16 dětí/den

Věk dětí: 3–6 let

Ceny jsou platné od 1.9.2024

Cena/měsíc: 4500 Kč (5 dnů) 4200 Kč (4 dny)| 3600 Kč (3 dny) | 3300 Kč (2 dny)

7:30 –15:30 hod.

4 průvodkyně, koordinátorka

Zázemí v Jelínkově chatě v Kunštátě (Parcela st.74 k.ú. Nýrov, Kunštát, GPS: 49.513249, 16.523605)

Důraz přímý kontakt dětí s přírodou

Lesní mateřská škola je zapsaná v rejstříku škol a školských zařízení MŠMT a je tedy oprávněna poskytovat plnohodnotné předškolní vzdělávání

Kontakt: Výkonná ředitelka: Zora Javorská zora.javorska@lsjelinek.cz | 606 722 988

2Pedagogické pojetí lesní mateřské školy Jelínek

Je pro nás klíčový individuální a laskavý přístup. Dopřáváme dětem dostatek času, ve kterém má pedagog prostor slyšet, co dítě říká a dítě má možnost projevit své potřeby.

Jsme v přímém kontaktu s přírodou, která je pro nás laboratoří, ve které se přirozeným způsobem učíme úctě, vděčnosti, ohleduplnosti, spolupráci, skromnosti, empatii, smyslu pro humor, odolnosti, pracovitosti, odvaze, vzájemnému respektu, místním lidovým tradicím a ctnostem. Inspiruje nás vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Jsme zastánci inkluzivního přístupu.

Pocitem jistoty a bezpečí jsou pro děti pevně stanovené pravidla, hranice, opakující se činnosti, které děláme stejně a v určitém rytmu. Zároveň mají děti možnost užívat si volnou hru, rozvíjet kreativitu a fantazii. Rytmus dne je tvořený klidovými i aktivními částmi. Odpočinek a spánek považujeme za jednu z nejdůležitějších potřeb dítěte.

Na otázky typu: Jestli nože a pilky patří do rukou dětí, jestli zvládneme hygienu a najíst se v lese, jestli se děti venku naučí vše potřebné? Na základě mnoholetých zkušeností můžeme s jistou říct, že ANO.

Neustále na sobě pracujeme, vzděláváme se, je pro nás důležité dobré klima skupiny a DĚLÁME TO SRDCEM.

3Environmentální vzdělávaní (EVVO)
Environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu máme pevně zakotvenou v našem Školním vzdělávacím programu. Přistupovat k přírodě šetrně, chovat se v ní ohleduplně a vést děti k trvale udržitelnému rozvoji je přirozenou součásti našeho vzdělávání. Napomáhá tomu vhodné zázemí, ekologicky šetrný provoz a vybavení. K hrám a tvoření využíváme přírodniny a recyklované materiály. Některé hračky a pomůcky si děti samy vyrábí.
4Místně zakotvené učení
Využíváme místně zakotvené učení a tím budujeme v dětech vztah k místu. Děti se tak pravidelným pobytem nejen v přírodě “učí” v místě, o místě, skrze místo a pro místo. Vytváří si k němu vztah vedoucí k ekologické a kulturní gramotnosti. V každodennosti se snažíme o to, aby se děti učily poznávat své okolí podle toho, co jsou samy schopny ujít tam i zpět. A tyto znalosti provazujeme s místní historií.
5Logopedická prevence
Logopedickou prevenci u nás provádí s dětmi pedagožka se specializací logopedického asistenta. Pravidelně 1x týdně při kolektivní logopedické chvilce děti pomocí her a jednoduchých cvičení trénují správné dýchání, postavení mluvidel, porozumění řeči a komunikační dovednosti. Jde o prevenci a podporu správného vývoje řeči. Nenahrazuje pravidelné navštěvování logopeda, pokud má dítě logopedickou vadu.
6Zraková stimulace

Prostředí lesní mateřské školy je velmi vhodně pro stimulaci zraku. Uvědomujeme si obecně velké zatížení centrálního vidění. Což je u dětí velmi nebezpečné, protože oko dítěte do 6 let je přirozeně dalekozraké a nemělo by se přetěžovat detaily a díváním na blízko a už vůbec ne na počítače, tablety a telefony.

Při práci s dětmi respektujeme, že lidské oko je přirozeně vyvinuté na různé světelné podmínky, těkání, pohled do dálky a periferní vidění. Tyto funkce oka v dnešní civilizační době využíváme minimálně a přetěžujeme ho centrálním viděním. Nejen refrakční vady zraku lze ovlivnit relaxací a cvičením, brýle vadu pouze fixují.

Učíme děti, že zdraví očí máme ve svých rukou. Při pravidelné stimulaci zraku se děti učí správně dýchat, mrkat, dozvídají se o funkci slz, učíme je správně masírovat okolí očí bez nebezpečného protírání a tlačení na oči. Provádíme cviky, které podporují periferní vidění a ulevují přetíženému centrálnímu vidění, podporují koordinaci oka a ruky, propojují obrazy z obou očí. Při tvoření využíváme velké formáty. Při odpočinku učíme děti relaxační metodu očí Palming. Děti zkouší vydržet v totální tmě beze strachu, vizualizují si co příjemného černého znají, aby se naučily mít tmu rády. Učíme je chápat, že je tma pro oči velmi léčivá.

Vzděláváme se v tomto oboru, pracujeme s odbornou literaturou a zveme si do výuky odborníky z praxe, kteří učí pedagogy i děti metody zrakové stimulace.

zdroj.: Meir Schneider: Šance pro oči

Aktuality

17. 1. 2025

Leden v Komunitním centru

19. 12. 2024

PF 2O25

25. 11. 2024

Světlo pro jednotu

Jak to u nás chodí

LMŠ Jelínek je členkou Asociace lesních MŠ a Certifikovanou LMŠ

Provozovna
Parcela st.74 k.ú. Nýrov, Kunštát, GPS: 49.513249, 16.523605


Výkonná ředitelka
Mgr. Zora Javorská, 606 722 988, zora.javorska@lsjelinek.cz


Provozní
Veronika Buryšková, 603 232 045, veronika.buryskova@lsjelinek.cz


Kapacita školky
16 dětí, celodenní provoz


Provozní doba
7:30 – 15:30


Počet průvodkyň
4 a 1 asistentka pedagoga

Kontakt