Informace pro rodiče


Spolek Na Slunci na základě zvyšující se poptávky rodičů po předškolním lesním vzdělávání otevřel v září 2019 Lesní klub Koloušek v Kunštátě. Čtrnácti dětem nabízíme možnost docházky čtyři dny v týdnu od 9 do 15 hodin. V teplých měsících roku rozšiřujeme kapacitu na 16 dětí. Děti jsou v péči čtyř průvodkyň a využívají zázemí maringotky v areálu Jelínkovy chaty v Kunštátě. Provoz lesního klubu je pokryt pouze z poplatků od rodičů, kteří se svou dobrovolnou prací a dary zasloužili také o vybavení zázemí.

1Základní informace (2023/2024)

Kapacita: 14 dětí/den

Věk dětí: 3–6 let

Ceny jsou platné od 1.1.2024

Cena/měsíc: 5 500 Kč (4 dny)| 4400 Kč (3 dny) | 3300 Kč (2 dny)

4 dny v týdnu 9–15 hod. (možnost prodloužené docházky 8–16 hod. za příplatek)

4 průvodkyně, koordinátorka

Zázemí v maringotce v areálu Jelínkovy chaty v Kunštátě

Důraz na učení venku, volnou hru, nestrukturovaný čas dětí v přírodě

Není koncipován jako zařízení pro předškolní děti (předškoláci mohou docházet, pokud mají zajištěno individuální vzdělávání)

2Koncepce

Provázíme děti při poznávání přírody, naučí se být venku za každého počasí. Jsou fyzicky zdatnější, celkově odolnější a otužilejší. Poznají jedlé druhy rostlin. Mohou pozorovat drobné druhy živočichů a seznámit se s jejich způsobem života. Cílem je, aby jim bylo přírodní prostředí druhým domovem, který jim přiroste k srdci a vytvoří si k němu blízký vztah. To vnímáme jako významný krok v ekologické výchově člověka.

Rádi s dětmi vaříme na ohni, abychom jim zpřístupnili i tento přírodní živel, který z našich životů mnohdy úplně vymizel. Také se často vydáváme na výpravy a za dobrodružstvím.

Důležitý je pro nás i sociální aspekt, děti vedeme ke spolupráci a schopnosti ocenit každého ve skupině, umění vyjádřit svůj názor a respektování názoru ostatních. Děti si zde vytvářejí svá nová přátelství. Do her a jiných činností zapojujeme jednoduchá anglická slovíčka a písničky, názvy tvarů, barev, počítání. Celý rok je rozdělen do deseti tematických celků, kdy každý měsíc je věnován určitému tématu a v tomto je rozvíjen písničkou, slavností, poznáváním, tvořením. Starší děti tak objeví cykličnost celého roku.

3Denní rytmus

Koncepce Lesního klubu Koloušek vychází z Lesní mateřské školy Jelínek, která má bohaté zkušenosti s provozem. Lesní klub však nemá celotýdenní provoz a neposkytuje povinné předškolní vzdělávání. Rok je rozdělen do měsíčních tematických celků podle toho, co se zrovna děje v přírodě. Důležitým prvkem jsou slavnosti, kterých se účastní děti i rodiče. Důraz klademe na volnou hru, učení venku a nestrukturovaný čas dětí v přírodě.

Denní rytmus

8:45 – 9:00 příchod dětí do lesního klubu, setkání na sjednaném místě na kraji lesa

9:00 – 9:15 ranní kruh s říkankou, zpěv, pohyb, opakování pravidel lesa

9:15 – 10:00 cesta lesem, volná hra

10:00 – 10:30 hygiena a svačina v lese na stanovišti

10:30 – 11:15 volná a řízená hra v lese

11:15 – 11:30 uzavření dopoledne v lese a přesun do zázemí

11:30 – 11:45 hygiena

11:45 – 12:30 oběd

12:30 – 14:00 odpočinek při poslechu hudby a pohádek, klidové aktivity, výtvarná a tvůrčí činnost

14:00 – 14:20 svačina

14:20 – 14:30 odpolední kruh – rituál na závěr dne

14:30 – 15:00 volná hra venku, vyzvedávání dětí

4Kontakty a lidi

Koordinátorka: Zora Javorská

Průvodkyně: Tereza Bočková, Janka Petrželová, Zina Machaňová, Romka Luňáčková

Koordinátorka: kolousek@naslunci.org | 606 722 988

Zřizovatel a provozovatel: Na Slunci, z.s. | Rudka 2, 679 72 Kunštát | IČO: 032 56 103 www.naslunci.org

Celý tým lesního klubu Koloušek

5Zápis

Srdečně zveme na zápis do Lesního klubu Koloušek, který se koná 28.5. 2024 od 15-17.00 u maringotky v lesním areálu Jelínek.

Žádosti a dotazy směřujte ke koordinátorce: Zoře Javorské | kolousek@naslunci.org | 606 722 988

Další podrobnosti k platbám a podmínkám přijetí naleznete na samostatné stránce „Zápis do LK Koloušek"

Informace pro rodiče

1Pedagogické pojetí lesní mateřské školy Jelínek

Základní inspirací je výchova přírodou a v přírodě. Pohybem v členitém terénu a při hře s přírodninami se přirozeným způsobem vyvíjí hrubá i jemná motorika, prostorová představivost a tvořivost. Při kontaktu s vrstevníky si děti rozvíjejí sociální dovednosti, komunikaci a týmovou spolupráci. Pobytem a pohybem na čerstvém vzduchu se příznivě rozvíjí a posiluje celý dětský organizmus.

Pedagožky a průvodkyně respektují individuální potřeby dětí, jejich tempo a možnost volby. Děti se učí naslouchat vlastním potřebám a intuici, uplatňovat svobodnou vůli v souladu s respektováním pravidel skupiny a pravidel lesa.

Zázemí na chatě je uzpůsobeno tak, aby se děti v poledne mohly v teple a klidu naobědvat a po jídle si zdřímnout či odpočinout. Při velké nepřízni počasí je chata inspirujícím prostředím k tvoření a rozmanitým činnostem. Pro tvorbu jsou upřednostňovány přírodní materiály (dřevo, přírodniny, vlna, hlína, přírodní pigmenty a jemné odstíny barev).

Pro společné činnosti a tvoření hledáme inspiraci v přírodě (v místech, kde se pohybujeme, pozorujeme proměny přírody během ročních období), v příbězích, které si čteme, či slyšíme kolem sebe, v lidech, se kterými se setkáváme, v lidových tradicích a zvycích.

Při zájmu o zápis vašeho dítěte do školky, prosím kontaktujte Zoru Javorskou|zora.javorska@lsjelinek.cz | 606 722 988

2Rámcový vzdělávací program

Školní rok je rozdělen do tématických bloků, které se vzájemně prolínají a navazují na sebe. Jednotlivé tématické bloky vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání vydaného MŠMT, který nabízí pět vzdělávacích oblastí: dítě a jeho tělo, dítě a jeho psychika (jazyk a řeč, poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, sebepojetí, city, vůle), dítě a ten druhý, dítě a společnost, dítě a svět.

Děti se učí vnímání rytmů, řádů a rituálů v průběhu dne i v koloběhu jednotlivých ročních období. Důležitou roli hraje rozvoj klíčových kompetencí jako je kreativita, rozvíjení hrubé a jemné motoriky, sociálních kompetencí, sebevědomí a sebepojetí, znalosti o přírodě a ekologii.

Tvorba napomáhá rozvoji sebeuvědomění dítěte, schopnosti sebevyjádření a zpracování prožitků a emocí. Rozvoji jemné motoriky, vizuomotorické koordinace a spolupráce mozkových hemisfér.

Prostřednictvím zpěvu a rytmických říkadel dochází v radostné hře k přirozenému rozvoji řeče, pohybu a myšlení. Písničky a básničky budou doprovázet pravidelné činnosti. Například zahajovací uvítací ranní kruh.

Pro děti zábavnou a atraktivní formou nabízíme psychomotorické hry, aktivity, které jsou založené na propojení tělesného pohybu s duševním rozvojem. Hry rozvíjí hrubou a jemnou motoriku, rovnováhu, koncentraci, uvolnění, koordinaci a obratnost, řeč, slovní zásobu a podporu smyslových a psychických funkcí.

Pozorování a zkoumání běžných přírodních jevů, obyčejných předmětů a přirozeného prostředí všemi pěti smysly.

3Zraková
stimulace

Prostředí lesní mateřské školy je velmi vhodně pro stimulaci zraku. Uvědomujeme si obecně velké zatížení centrálního vidění. Což je u dětí velmi nebezpečné, protože oko dítěte do 6 let je přirozeně dalekozraké a nemělo by se přetěžovat detaily a díváním na blízko a už vůbec ne na počítače, tablety a telefony.

Při práci s dětmi respektujeme, že lidské oko je přirozeně vyvinuté na různé světelné podmínky, těkání, pohled do dálky a periferní vidění. Tyto funkce oka v dnešní civilizační době využíváme minimálně a přetěžujeme ho centrálním viděním. Nejen refrakční vady zraku lze ovlivnit relaxací a cvičením, brýle vadu pouze fixují.

Učíme děti, že zdraví očí máme ve svých rukou. Při pravidelné stimulaci zraku se děti učí správně dýchat, mrkat, dozvídají se o funkci slz, učíme je správně masírovat okolí očí bez nebezpečného protírání a tlačení na oči. Provádíme cviky, které podporují periferní vidění a ulevují přetíženému centrálnímu vidění, podporují koordinaci oka a ruky, propojují obrazy z obou očí. Při tvoření využíváme velké formáty. Při odpočinku učíme děti relaxační metodu očí Palming. Děti zkouší vydržet v totální tmě beze strachu, vizualizují si co příjemného černého znají, aby se naučily mít tmu rády. Učíme je chápat, že je tma pro oči velmi léčivá.

Vzděláváme se v tomto oboru, pracujeme s odbornou literaturou a zveme si do výuky odborníky z praxe, kteří učí pedagogy i děti metody zrakové stimulace.

zdroj.: Meir Schneider: Šance pro oči

Obrázky

Kontakt